Första riktlinjen - prylar

PRYLAR
 
Vi började med att diskutera riktlinjer att förhålla oss till. Den första som kom på tal var, inte helt överraskande, riktlinjerna för PRYLAR. Prylar har nästan varje hem alldeles för mycket av. Saker stressar oss i det undermedvetna. Oreda skapar obalans. Det kan vi nog alla känna igen oss i. Eller är det bara jag som då och då tittar in i tvättstugan, grips av ångest variant light och stänger dörren igen? Samma princip gäller städskåpet. Förrådet. Och skafferiet... 
 
Vi bör alla gå lite crazy i våra hems alla vrår och fundera över vad vi ska med alla prylar. Det kommer Bomans göra under året. Ni kan väl hänga med mig och göra likadant? Jag skriver hur jag gjorde och lägger upp bilder. Lätt som en plätt. Lovar. 
 
Jag ska vara ärlig och erkänna att jag har ett organiserat hem redan idag. Det är inte kaos hemma. Det jag däremot kommit fram till är att det inte hjälper att organisera sina prylar om inget försvinner, utan utrymmena snarare fylls på. Alla de gånger jag tänkt att jag borde organisera bättre... Nej, jag behöver färre saker helt enkelt. 
 
Huvudpoängen är alltså att fler saker ska ut ur vårt hem än de som kommer in.
 
 
Varje sak som köps till vårt hem ska noga resoneras kring. Behöver vi verkligen den? Kommer vi ha nytta av den "in the long term"? Kan vi hyra/låna istället? Ger den oss glädje? Ja, ni fattar. För visst kommer det även i fortsättningen vara så att vi ibland köper in saker till vårt hem. Poängen är att det ska ske enligt en väl genomtänkt process. Inga lustköp. Inga spontanköp. Inköpen ska generera något positivt eller nyttigt i vårt hem. Annars kommer det inte in genom dörren.  
 
Även gåvor räknas som prylar in. Vi ska noga överväga om vi verkligen önskar oss något vid födelsedagar och jul. Hellre be att man skänker en slant till välgörande ändamål alternativt att man önskar sig en upplevelse.
 
Som jag nämnde tidigare - fler saker ska ut än in i huset. För att hålla koll på prylarna skriver vi en prylbalans varje månad, inspirerad av en annan blogg, Minimalisterna. Balansen är väldigt enkel: Vi skriver ner vad som lämnat huset (gått till välgörenhet, sålts eller slängts). Likaså skriver vi ner vad vi tagit in i huset. Resultatet ska vara minus på prylkontot. 
 
Under året kommer det försvinna mycket saker ur vårt hus. Det betyder inte att vi gör oss av med något bara för sakens skull. Målet är inte att försvåra vår vardag, snarare att göra plats för större frihet.Tanken är inte att vi ska göra oss av med saker som fyller en viktig funktion i vårt hem. Likaså får saker som bringar glädje och positiv energi stanna kvar. Frågan att ställa är inte Vad ska jag slänga? utan Vad vill jag verkligen behålla? 
 
 
ER FÖRSTA HEMLÄXA:
Sätt er ner tillsammans och skriv ner era regler för hur ni ska hantera prylarna. 
Berätta gärna hur det gått! 
 
Såhär ser vår ut i korthet:
1. Hela huset ska organiseras och rensas. 
2. Prylbalans - fler saker ut ur huset än de som kommer in. 
3. Resonera tillsammans innan ni köper något. 
4. Tänk: Vad vill jag verkligen behålla? 
 
Lycka till!
 
1 Marie:

skriven

Det här var ju direkt riktat till mig!!
Vi har börjat rensa ut, släng och skänkhögar hela hallen... 😉

2 Fia:

skriven

Härligt Marie! Precis vad jag kommer skriva om nästa gång. En station i hemmet för att samla allt som ska slängas, skänkas eller säljas. Du ligger flera mil före. Heja! 😊

Kommentera här: