Amma Mia!

Sedan Elsa föddes för snart tre månader sedan har det slagit mig hur otroligt mycket fördomar det finns om icke-ammande mammor. Det står mig upp i halsen om jag ska vara helt ärlig. 

Det finns otroligt mycket skrämselpropaganda när det kommer till att välja bort amning. Och moraltanterna sväljer det med hull och hår! Flaskmatning med modersmjölksersättning ses idag som ett andrahandsalternativ. Något man bara gör om ens amning inte fungerar. Flaskmatning = misslyckande. En "riktig" mamma ammar sitt barn. Anknytningen till sitt barn kommer till då. Att stoppa en nappflaska i munnen på sitt barn likställs med att spruta det fullt med gift. Vi är lite sämre än ammande mammor, det står helt klart. Vi älskar förmodligen våra barn lite mindre. Är lite mer egoistiska. Och våra barn kommer garanterat bli mycket sjukare än de barn som ammas. Och kanske lite dummare också. 

Jag tänker i tysthet att det är jävligt lätt att vara moraltant när man har en fungerande amning. 

Men sanningen är den, att det kan finnas väldigt många anledningar till att det inte passar att amma sitt barn. Några vill inte amma, helt enkelt. Och andra kan inte, trots att de vill. Mjölkproduktionen kommer inte igång. Kanske är barnet för trött eller­ för svagt för att kunna­ suga­ igång en tillräcklig­ produktion­. I mitt fall mättade inte mjölken. Jag hade mängder men inget som räckte för att vår Elsa skulle vara mätt mer än 20 minuter. 

Min största rädsla var att behöva berätta för distriktsköterskan på BVC att jag inte ammade. Jag var rädd för hur jag skulle bli bemött. Förstå då min förvåning när hon sa följande: "Nu ska jag berätta en sak för dig. Modersmjölksersättningen innehåller ALLT ett barn behöver. Det är ett fullgott alternativ till bröstmjölken. De ämnen som sägs vara nyttiga i bröstmjölken finns främst i råmjölken och den har man bara en kort tid efter barnets födsel." 

 

♥♥♥

 

Man skulle kunna tro att fördomarna kommer från män - för att de kanske inte skulle veta bättre, helt enkelt inte vara lika pålästa i ämnet. Det är ju trots allt i okunskap som fördomar föds. Men i ärlighetens namn är det främst kvinnor som haft en åsikt om min icke-amning. Kvinnor som tyckt, tänkt och kommit med gliringar. Självklart är det ammande mammor som minsann satt ner foten och tyck till. Mhm. "Man VILL ju amma." "Bröstmjölk är ju det BÄSTA." Sen ska vi inte tala om blickarna som kastas till höger och vänster när jag tar ett glas vin på en middag eller fest. Att Mattias (som ju är lika mycket förälder som jag) tar sig både en och två öl, en whisky till kaffet och sen en grogg, det är ingen fara. Men jag. Som är MAMMA - jag ska dricka mineralvatten och amma mellan varmrätt och efterrätt. 

På en middagsbjudning sitter jag och matar Elsa när mannen bredvid mig plötsligt utbrister: Ammar du inte!? Nej, svarar jag. Kort och koncist. Mannen fortsätter... Borde du inte det? Jo, det kan man kanske tycka, svarar jag. Vad jag instinktivt ville säga var: Bantar du inte? Borde du inte det? Jag tycker allt du blivit lite småfet. Och risken att du dör i en hjärtinfarkt p.g.a din övervikt är 100% högre än att Elsa dör av flaskmatning. Nu är jag berikad med föräldrar som i tidigt stadie lärt mig vad man får säga till folk och vad som är lämpligast att bara tänka, så självklart sa jag inte något av det ovan nämnda.
 
Jag har ingen åsikt om hur andra väljer att göra med sina barn. Amning eller flaska. Det spelar mig ingen roll. Jag anser att om man är vuxen nog att skaffa ett barn är man förhoppningsvis vuxen nog att veta vad som är bäst för sitt barn. Bara man som familj mår bra i sitt val. Så vad är det som får folk att tro att de har rätt att avgöra vad som är bäst för MITT barn. Vem tar sig rätten att bestämma att bröstmjölk är det BÄSTA? För Elsa hade det varit katastrof om jag ammade. Då hade hon gått hungrig och varit svag (och blivit sådär sjuk som det sägs att ammande barn faktiskt ALDRIG blir). Och det man VILL är att ens barn ska må bra. Att ens barn ska vara mätt och glatt och ha ork och energi att jollra och sprattla i sitt babygym.
 
Hur man uppnår det spelar, med handen på hjärtat, ingen som helst roll. 
Det vet egentligen varenda förälder.
Så skärpning,

 

 

 

 

 

1 Anonym:

skriven

Det är sån överdriven hysteri kring det mesta gällande amning, koka nappar, vad man har för märke på vagnen, alkohol under/efter graviditet M.M.
Det går till överdrift! Att skaka av sig det när det påpekas om och om och om igen, går inte. Fullt förståeligt. Jag hoppas bara innerligt att du fortsätter fokusera på att DU och MÅNGA andra vet att Elsa har lika stor potential, som ammade barn, till att kunna bli Sveriges framtida statsminister! Utan allergier och alla hjärnceller på plats😉👍 Kram på dig! Du ÄR en fin mamma💜

2 Demi:

skriven

Glömde skriva att det va jag😊

3 Sara H:

skriven

Du är så klok min vän. Och efter att ha sett så många vänner kämpa med amning och samma fördomar kan jag inte förstå att det fortfarande inte pratas om mer. Tur att du hade en klok sköterska på BVC. Kram på er!

4 Syster Ida :

skriven

Herregud, att folk tror sig ha rätten att bestämma över vad du bör och inte bör göra med din kropp och vad en "bra" mamma är. Vilka tröttsamma krakar! Har inte ens noterat att du inte ammar eller om du tagit ett glas vin. Däremot är det väldigt tydlig att du är en helt fantastisk mamma åt lilla Elsingen och det är det enda som folk bör bry sig om! ❤

5 Anonym:

skriven

Jag känner igen allt du skriver. Jag jade också mjölk men Signe fick i sig för lite när jag ammade så hon var hela tiden hungrig, hade för svag kraft. Men hon mår som Elsa, super med modersmjölkersättning! Du är bästa mamman för Elsa <3 kram kusin vitamin Emma :)

Kommentera här: