Projekt vecka 1 - kastruller, stekpannor, köksmaskiner...

Mitt första veckoprojekt, med Paulina Draganja, börjar i köket - i lådor och skåp där jag förvarar kastruller, stekpannor, bunkar, formar och köksmaskiner. Checklistan nedan är delar av den Paulina lagt upp på sin blogg, forvaringsdrottningen.com, (2017-01-21). Den var väldigt lätt att följa och det kändes väldigt befriande. Enkelt sätt att ta lite i taget. Oftast när det är dags att rensa tar jag mig vatten över huvudet och tror att jag kan göra allt på en och samma gång. Det här sättet var väldigt mycket enklare. Jobbig insikt var det när jag såg hur skitiga lådorna var under alla prylar också...

Mål: rensa ut sådant jag faktiskt inte använder samt att skapa en struktur som gör sakerna lättillgängliga.

Checklista kastruller, stekpannor...

1.Skapa plats på köksbänken och matbordet så att du kan ta ut allt ur skåpen. Allt ska ut. Det kommer att ge dig möjlighet att få överblick och hjälpa dig att gruppera sakerna bättre.

2. Ta ut innehållet ur alla berörda lådor och skåp.

 
 
 
3. Har du saker som borde finnas i dessa lådor och skåp men som inte får plats nu? Ta även fram dessa och se om du kan få plats med dem när du organiserar om.

4. Rengör skåpen eller lådorna.

5. Har du onödiga dubbletter eller extra mycket av något som exempelvis formar, kastruller m.m.? Rensa bort dem. Rensa även ut det som du inte längre använder. Dubletter i dessa lådor hade jag inte något betydligt. Kastruller och stekpannor rensades ut flitigt när vi bytte kök och spis. Däremot hittades det en del engångsartiklar som kunde flyttas till en annan plats. Det som rensades ut ses på bilden nedan. Men när maken fick säga sitt blev den nedrans skärmaskinen kvar. Den har legat i kartongen i 10 år. Och kommer nog ligga där i 10 år till. 

 

6. Har du köksmaskiner framme som du inte använder så ofta? Se till att de ställs undan då du ska försöka hålla diskbänken så fri som möjligt och endast ha föremål där som du verkligen använder dagligen.

7. Finns det saker som kan flyttas någon annanstans? Hittade massor med engångsartiklar jag inte visste jag hade. När de skulle få plats i sin rätta låda insåg jag att jag var tvungen att gå igenom den lådan också. En bonus!

 

8. Finns det utrustning som till exempel våffeljärnet som du använder mycket sällan, men som du inte kan vara utan? Kanske det kan förvaras på ett lättillgängligt ställe i t.ex. förrådet?

9. Finns det föremål som du stör dig på eftersom de är slitna eller trasiga? Kanske är det dags att göra sig av med dem och ersätta dem med nya? Märker du att du saknar något? Skriv upp detta på en lista för att komplettera.

10. Är du nöjd med strukturen du hade innan eller kan du gruppera ihop något på ett bättre sätt så att det blir mer lättillgängligt? Nu har du chansen att göra om strukturen i dina lådor och skåp.

11. Ställ tillbaka alla saker enligt den nya ordningen. Märk gärna upp så att du lättare kan se var du ska ställa tillbaka sakerna.

12. Ta gärna en efter-bild.

      
 

14. Fira på något sätt eller belöna dig själv. Firandet idag bestod i att klä på Elsan och mig full vintermundering och bege oss ut i trädgården och åka nya pulkan som tomten kom med. Rosenröda kinder och glad unge. Kan inte bli bättre! 

Tack Paulina!

 

 
 

Kommentera här: