Uppdrag: vardagsrum

Första stora röjaruppdraget är nu avklarat hos familjen Boman. Vi tog oss an vårt vardagsrum som första, stora, gemensamma projekt! 
 
Vid första anblick såg det inte ut att behöva bli varken ett omfattande eller stökigt projekt. Men ack som man kan missta sig. När vi väl insåg att vi hade mer saker att gå igenom i vardagsrummet än vi trodde, såg det ut såhär: 
 
 
 
Inte en helt genomtänkt process, som ni ser. Men hur som helst började vi rensa. Och vad vi rensade! Alla DVD-filmer, sånär som på enstaka favoriter, fick lämna lådorna. Böcker vi läst och inte kommer läsa igen. Kokböcker vi aldrig använder. Gamla kartonger till teknikprylar vi sedan länge gjort oss av med. TV-möbeln! Ungefär hälften av alla våra ägodelar i rummet har gått vidare till nya ägare eller till välgörenhet. Helt otroligt. 
 
När det var dags att komma till vitrinskåpets lådor, började både Mattias och jag hyperventilera. Av helt olika anledningar. Alla(!) lådor var nämligen fulla med ljusstakar, lyktor och ljus i olika former. Ja, ni läste rätt. ALLA. Fullproppade. 
 
Mattias hyperventilerade av bedrövelse. HUR ÄR DET MÖJLIGT?! undrade han. Han trodde väl att de ljuslyktor och stakar vi har framme är dem vi äger. Vilket är rimligt... Själv fick jag panik över vetskapen om att stunden var kommen då jag faktiskt tvingas göra mig av med delar av min samling. Jag verkar ha en sjuk relation till ljus och lyktor, så mycket kan jag erkänna! Här fick Mattias vara ganska hård och bestämd mot mig. Det var bra. Jag insåg själv att väldigt mycket av det som låg i de där lådorna, var sådant vi verkligen inte använder. Det gjorde det lättare att släppa taget. 14 ljusstakar fick lämna huset. 
 
När rensningen väl var klar bestämde vi oss för att möblera om också. Vi har funderat ett tag på det, men inte kommit till skott. Nu, när kaoset ändå var ett faktum, slog vi slag i saken och gav allt. Vitrinskåpet fick flytta ner i köket, där det gör sig riktigt bra. Apotekarbänken får agera provisorisk TV-möbel. 15 lådor har den och efter röjningen är hela 7 av dem tomma! 
 
Det tog en hel dag att färdigställa, mycket längre tid än vi från början trodde (tidsoptimisterna). Men resultatet blev så här:
 
 
 
Det stora "plusset" med nya möbleringen är att vi kan sitta och titta på elden i kaminen! Några tavlor ska upp, sen är det klart. 
 
Så, hur går det för er? Vad har ni tagit er an som första projekt? 
 
Lärdom: Planera hur vi ska ta vara på sakerna när vi tömmer lådor och skåp. Som ni ser ovan, gjorde vi inte det i detta rum. Något vi tar med oss till nästa. Var noga med att faktiskt tömma alla lådor innan ni börjar rensa. Det är ett bra sätt att inse hur mycket man samlat på sig samt att man får en bra överblick! 
 
 
 

Kommentera här: