Hur man smygrensar

I vår familj har vi bestämt att vi ska gå igenom våra rum och ägodelar tillsammans. Ta gemensamma beslut i vad som får stanna och vad som måste lämna hemmet. Något vi var helt överens om! 
 
Men häromdan fick jag ett tyst utbrott när jag öppnade vår ena kökslåda. Jag skulle ha tag i konservöppnaren och kunde inte för mitt liv hitta den. Fick ett smärre meltdown över hur svårt det ska vara att hålla ordning i sitt eget hem (lät nått i stil med: hur jävla svårt ska det va att lägga tillbaka saker där man tar dem!?). Någonstans i frustrationen skyllde jag nämligen på Mattias. Han hade väl lagt den i fel låda, som vanligt! (inte helt utan anledning, då jag möblerar om i köket hela tiden, svårt att göra rätt då!). 
 
Det var då jag smygrensade.
 
Rev ut allt i lådan och la på köksön, plockade bort dubletter och sådant vi aldrig använder, torkade ut och lade tillbaka det som fanns kvar. 1,2 meter köksprylar! 
 
 
 
Sen fick jag dåligt samvete. Vi lovade ju att göra det tillsammans. Inte kan jag göra mig av med våra saker utan att vi bägge får säga vårt. Även om köksredskap kanske inte ligger min man så värst varmt om hjärtat, skickade jag bild och bad om kommentar.
 
Det här fick lämna:
 
 
Och såhär såg det ut i lådan efteråt:
 
 
Det är inte en heltigenom dålig idé att göra såhär när man rensar. Det tog mig ungefär 15 minuter att få ordning på kaoset i kökslådan. Ger man en kvart åt en låda/skåp då och då så blir det snabbt förändring. Man står inte och väger saker fram och tillbaka - snabba beslut krävs! 
 
Smygrensa - prova det ihelgen! 
Och ja, jag hittade konservöppnaren. 

Kommentera här: